Hoodpijn

Hoofdpijn en Manuele therapie

Hoofdpijn, veel mensen hebben hier regelmatig last van. Gelukkig verdwijnt dit gelukkig weer snel bij de meeste mensen. Maar het kan ook zo zijn dat de hoofdpijn regelmatige terugkomt en de pijn word door iedereen anders ervaren. De pijn kan aan 1 kant van het hoofd zitten maar ook bijvoorbeeld aan de voorzijden van het hoofd. Soms kan de pijn in 1 keer op komen zetten en heel hevig zijn of is wat milder van aard en is juist voor lagere tijd. Hoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben, vaak spelen (verkeerde) houding en beweging een rol, bijvoorbeeld met opgetrokken schouders achter de computer. De oorzaak van de pijn bevind zich niet in alle gevallen in het hoofd maar kan ook ontstaan vanuit de nek.

Onder aan deze pagina is een patienten folder te downloaden voor hoofpijnklachten

Hieronder hebben we de 3 meest voorkomende vormen van hoofdpijn uitgewerkt.

Cervicogene Hoofdpijn.

Wat is cervicogene hoofdpijn?

Cervicogene hoofdpijn is een van de vormen die uit de nek kan komen. Ook Spierspanningshoofdpijn is een van de hoofdpijn vormen die hier vandaan kan komen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals uitstralende pijn vanuit spieren, gewrichten en andere weefsels hoog in de nek. Ook hebben spanning en stress hier een belangrijke invloed op. Spierspanningshoofdpijn en cervicogene hoofdpijn veel overlappen en hierdoor niet altijd duidelijk te onderscheiden zijn.

Hoe ontstaat cervicogene hoofdpijn?

De drie bovenste nekwervels vormen een belangrijke bron van hoofdpijn. Alle gewrichten tot en met de derde wervel kunnen hoofdpijn veroorzaken op verschillende plaatsen op hoofd. Langdurige statische belasting of een verkeerde houding van de rug, schouders en hoofd vormen de belangrijkste oorzaak. Bij kantoormedewerkers of scholieren en studenten wordt dit vaak versterkt door toename van spanning en/of werkdruk. Ook kan het ontstaan tijdens een snelle onverwachte beweging of na een val of ongeluk. Klachten kunnen in stand worden gehouden door dagelijkse weefselprikkeling.

Manuele therapie cervicogene hoofdpijn.

De behandeling van Cervicogene Hoofdpijn is gericht op het wegnemen van de oorzaak van de pijn, dit kan een beperkte beweeglijkheid zijn of in combinatie met verhoogde spierspanning. Manuele mobilisaties of manipulaties worden uitgevoerd om de mobiliteit te herstellen. De spierspanning hersteld middels rekkingen, fricties of massage aangepakt.

Spierspanninghoofdpijn.

Wat is spierspanningshoofdpijn?

Spierspanningshoofdpijn is een van de vormen die ook uit de kan nek. Ook Cervicogene hoofdpijn is ook een van de hoofdpijn vormen die hier vandaan kan komen . Deze hoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben, zoals uitstralende pijn vanuit spieren, gewrichten en andere weefsels hoog in de nek. Ook hebben spanning en stress hier een belangrijke invloed op. spierspanningshoofdpijn en cervicogene hoofdpijn veel overlappen en hierdoor niet altijd duidelijk te onderscheiden zijn.

Hoe ontstaat spierspanningshoofdpijn?

Spanningshoofdpijn verhoogde spierspanning van de nek en schoudergordel. Spanningshoofdpijn komt bijvoorbeeld voor bij een langdurige onjuiste houding achter een computer of vergelijkbare activiteiten. De verhoogde spierspanning in de nek in schouder spieren zorg voor hoofdpijn doordat de spier ook harder aan de aanhechtingen trekken bij de schedel op hoog in de nek. Hoofdpijnklachten beginnen vaak zonder duidelijke oorzaak, er is geen ongeluk of trauma geweest.
In de eerste fase is er ook niet veel pijn maar kan er een zwaar, gespannen gevoel zijn op hoofd, soms een lichte hoofdpijn en wat stijfheid in de nek. Klachten kunnen hierna geleidelijk toenemen in intensiteit en de frequentie. In het begin kan het vaak nog met medicatie opgevangen worden later niet altijd meer.

Manuele therapie bij spanningshoofdpijn.

De behandeling van spanningshoofdpijn is gericht op het wegnemen van de spierspanning. Er word gekeken naar de spierkracht van de nekspieren, stabiliteit van de nek, ook zal er gekeken naar psychosociale factoren zoals stress die ook vaak hun werking op de nekspieren hebben. Een gecombineerde behandeling van rekkingen, oefeningen, massage en manuele therapie geeft meestal een goed resultaat.

Migraine.

Wat is migraine?

Migraine is moeilijk uit te leggen, er is namelijk op dit moment nog altijd precies duidelijk wat precies de oorzaak is van migraine. Het is een hersenziekte waarbij de bloedvaten vernauwen in de hersenen waardoor er een hevige en vaak kloppende hoofdpijn ontstaat. Migraine is geen gewone hoofdpijn, ongeveer een kwart van de mensen ervaren voorafgaand aura’s of andere symptomen.

Fases van migraine:

Gelukkig doorloopt niet iedere migraine patiënt alle fases en kan er veel verschil in zitten.

Prodrome fase:
In de prodome fase kunnen mensen de aura’s krijgen in verschillende vormen, verminderd zicht, gehoor, maar bijvoorbeeld ook vocht vasthouden, weinig plassen, somberheid of stress, zin krijgen in eten, verandering van gedrag en soms erg vermoeid en veel gapen.

Hoofdpijn fase:
Dit is de fase waarin de bonzende hoofdpijn aanwezig is die kan variëren tussen 4 en 72 uur. Meestal is de pijn aan één zijde. Tijdens zoon aanval zijn de mensen vaak erg misselijk en kunnen ze geen geluid of ligt verdragen.

Postdome fase:
De herstel fase kan ook nog een dag of lager duren en mensen kunnen dan nog een lichte vorm van hoofdpijn ervaren.

Manuele therapie bij migraine.

Migraine kan op meerder manieren worden behandeld. Van uit de neuroloog of huisarts wordt dat vaak gedaan door middel van medicatie. Ook helpt het enorm als u een goede fysieke conditie heeft en voldoende vitaminen en mineralen tot u neemt via gezonde voeding. De fysiotherapeut kan bijdragen aan het verminderen van klachten bij migraineaanvallen. Door ondersteuning bij het opbouwen van de fysieke belast baarheid, aanleren hoe u beter met uw klachten om kan gaan en het aflaten nemen van de spanning in de nek. Ook is het vaak zo dat stress en druk een migraine aanval kan veroorzaken. Vaak is het zo dat mensen met migraine ook andere vormen van hoofdpijn hebben.