Lage rugpijn

Lage rugpijn en manuele therapie

Lage rugpijn is de meest voorkomende klacht die we binnen de fysiotherapie praktijk zien. Om een goed behandelplan op te kunnen stellen is er eerst een goede intake en onderzoek nodig. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor lage rugpijn. Hieronder hebben we een aantal van de meest voorkomende klachten beschreven en in het kort uitgewerkt. Verder behandelen wij lage rugpijn volgens de KNGF-richtlijn.

A-specifieke lage rugpijn

Wat is a-specifieke lage rugpijn?

A-specifieke lage rugpijn wil zeggen dat er geen duidelijk naam of diagnose gegeven kan worden aan de klachten die aanwezig zijn. Een aantal vormen van specifieke lage rugklachten is bijvoorbeeld bechterew, scheuermann en artrose. Vormen van a-specifieke klachten zijn bijvoorbeeld stijfheid in de lage rug als gevolg van een geblokkeerde wervels of stijfheid in de spieren. De pijn kan alleen in de rug zitten of kan wat uitstralende klachten geven richting de billen en bovenbenen. De klachten zullen in de meeste gevallen onder de goede omstandigheden weer binnen 4-6 weken verdwijnen. De behandeling van deze klachten kan uit verschillende behandelmethodes bestaan. Voor het los maken van de rug kunnen er verschillende mobilisatie technieken gebruikt worden of manipulaties. Oefeningen voor het verstevigingen van de romp spieren kunnen ook goed helpen bij deze klachten.

Discogene klachten.

Wat zijn discogene klachten?

Discogene klachten zijn klachten die zich aan de tussen wervel schijf bevinden. Tussen elke wervel bevind zich een tussen wervelschijf deze zorg voor demping waardoor ons lichaam en onze wervelkolom schokken op kunnen vangen tijdens het lopen, hardlopen, maar ook bijvoorbeeld als we vallen. De tussen wervelschijf bestaat eigenlijk uit 2 verschillende delen de buitenste laag, welke ervoor moet zorgen dat het binnenste gedeelte op zijn plek blijft. Je kan dit zien al bijvoorbeeld een hoop ballonen over elkaar, het is rekbaar en beweegbaar maar door de vele lagen ook stevig. Het binnenste gedeelte bestaat vooral uit vocht en dit is dan ook het gedeelte wat de schokken het meest op moet vangen. Het kan zo zijn dat er een aantal lagen van het buitenste gedeelte gescheurd zijn door bijvoorbeeld te lang voorover te hebben gestaan en in de tuin te hebben gewerkt. Deze klachten kunnen zich dan weer in de loop van de tijd herstellen, meestal 6-12 weken waarvan de eerste 2-3 de lage rugpijn behoorlijk hevig kan zijn.

MCI (motor control impairment).

Wat is MCI?

MCI wil zeggen dat er een slechte samenwerking is tussen de spieren in de (lage) rug die dicht bij de wervelkolom liggen. Hierdoor is de rug niet in staat om zichzelf goed te stabiliseren tijdens bewegingen van de rug. Het kan dan een gevoel geven alsof de pijn er zomaar in één keer inschiet bij een simpele beweging. Soms hebben mensen dan de neiging om hun rug zelf te knakken of te kraken om de klachten aan de rug te verlichten. Dit zijn een nog maar een paar symptomen die hierbij kunnen horen.  De klachten komen vaak voor bij personen van een leeftijd tussen de 14 en 40 jaar. Door de spieren in de lage rug te gaan oefenen en trainen kunnen de klachten van instabiliteit langzaam verbeteren. Het gaat dan vooral om het trainen van de kleineren stabiliserende spieren en niet om de grotere oppervlakkige spieren die voor beweging zorgen.

Hernia.

Wat is een hernia?

De vertaling van een hernia is letterlijk een uitstulping. Deze kan in het gehele lichaam voor komen. In de lage rug gaat het dan om een uitstulping in de tussenwervelschijf. Een hernia in de lage rug kan naast pijn in de nek ook symptomen in de benen geven. Op het moment dat de hernia in de rug tegen een zenuw aandrukt kan de zenuw in zijn volledige verloop pijn gaan doen een andere symptomen weergeven zoals spierkrachtverlies, tintelingen of een dof gevoel in een been en verandering van reflexen. Mochten deze klachten aanwezig zijn is het altijd belangrijk om overleg te hebben met de huisarts en mocht deze het nodig vinden een neuroloog. Afhankelijk van de ernst van de klachten kunnen er verschillende vormen van behandeling worden gekozen. Een operatie kan in het ergste geval nodig zijn. Verder kunnen we met conservatieve behandeling waaronder fysiotherapie en pijnmedicatie. De klachten moeten binnen een jaar grotendeels verdwenen zijn. Mocht het proces niet lopen zoals verwacht kan er altijd nog een operatie worden overwogen

Chronische lag rugpijn.

Wat is chronische lag rugpijn?

Chronisch wil zeggen dat de klachten langer bestaan dan 3 maanden, dit zegt niks over de ernst van de klachten of over wat de oorzaak van de lage rugpijn zijn. Vanuit de fysiologie weten we dat de meeste weefsels in het lichaam herstellen binnen de 3 maanden. Vaak gaan we er bij chronische klachten vanuit dat er niks meer “kapot” is. Waarom er dan nog steeds pijn ervaren wordt kan vaak meerdere onderliggende oorzaken hebben. De pijn kan verankerd zijn in ons brein. Er is niks meer met de lage rug aan de hand maar toch krijgt het brein nog steeds het signaal door dat er wat aan de hand is. Het kan dat zijn dat signalen die binnen komen niet meer in relatie staan tot wat er werkelijk aan de hand is. Bij fantoom pijn vervaart het brein ook nog dat er iets met een lichaamsdeel wat in werkelijkheid al geamputeerd is. Pijn educatie is een belangrijk om goed te begrijpen wat er aan de hand kan pijn in de rug en hoe het brein hierop reageert. Het trainen (verstevigen) van de romp spieren is hierbij ook een belangrijk onderdeel zijn om de pijn te verminderen.

Artrose.

Artrose in de lage rug?

Artrose in de lage rug komt meestal voor tussen de onderste 2 niveaus L4-L5 en L5-S1. Dit komt omdat hier de meeste druk op komt. Op de andere niveaus kan ook artrose voorkomen maar dit komt in verhouding een stuk minder vaak voor. U zult merken dat als u in de ochtend uit bed komt u wat stijver bent en u eerst “op gang” moet komen. Ook als u een langere tijd heeft gezeten kan het zijn dat u weer wat van deze stijfheid ervaart. Vaak word de pijn niet alleen in de lage rug gevoeld maar kan ook doortrekken naar de billen. Aan de artrose zelf kunnen we niet veel, dit zit in de gewrichten is zoals hierboven staat beschreven een proces wat ontstaat en hoort bij het ouder worden. De symptomen en klachten die we van de artrose ervaren kunnen we echter wel beïnvloeden. Het is namelijk niet zo dat iedereen met artrose hier last van heeft. Voor de handeling zal er in gezet moeten worden op het weer volledig kunnen bewegen van de lage rug. Dit doen we doormiddel van verschillende mobilisatie technieken en “huiswerk” oefeningen. Zodra de bewegelijk van de rug is toegenomen gaan we deze ook weer gebruiken. Dit doen we dan door middel van oefentherapie om de rug te verstevigen en soepele te houden. Vaak zijn dat de meeste klachten na een week of 8 weer verdwenen.