Nekpijn

Nekpijn en manuele therapie

Nekpijn is een veel voorkomen probleem aan het houdings en bewegingsapparaat. Vaak zijn er meerder factoren die hierbij een belangrijke rol spelen. Spanning en stress zijn vaak een onderhoudende factor voor het langdurig klachten hebben aan de nek. Hieronder hebben we de meest voorkomende van nekpijn beschreven. Voor onderzoeken en behandeling van de klachten gebruiken wij de richtlijn nekpijn van het KNGF.

A-specifieke Nekpijn.

Wat is a-specifieke nekpijn.

Deze vorm van nekpijn zijn de meest voorkomende klachten aan de nek. Er hoeft hierbij niet altijd een duidelijk oorzaak te zijn van de klanten. Deze kunnen bijvoorbeeld ontstaan zijn door te hebben geslapen in een verkeerde houding, het te lang in een verkeerde houding hebben gezeten. Het kan dan bijvoorbeeld zo zijn dat er een gewricht in de nek niet meer zo goed mee beweegt met de rest van de wervels. Dit kan dan voor een irritatie en tot nekpijn lijden. Soms kunnen de klachten ook lijden tot hoofdpijn klachten of een licht gevoel in het hoofd.

Behandeling van a-specifieke nekpijn.

De manueel therapeut kan verschillende behandelmethoden toepassen van het rustig bewegen met de nek tot aan kraken. Meestal verwijden deze klachten dan weer naar een week of 3. Verder kan er nog gekeken naar houding en de belasting en belastbaarheid van de nek. Afhankelijk van de oorzaak kan er worden gestart met oefentherapie.

Trauma gerelateerde nekpijn.

Wat is rauma gerelateerde nekpijn?

Deze klachten kunnen bijvoorbeeld ontstaan zijn na een auto ongeluk. Hierna kan het zo zijn dan u last van uw nek of bovenrug heeft. Hierbij kunnen de klachten variëren in ernst, van lichte nekpijn, nekpijn met hoofdpijn en andere duidelijke symptomen. Zelfs kan het zo zijn dat er zelfs botbreuken aanwezig zijn. De laatste categorie komen we eigenlijk niet tegen in de eerstelijns fysiotherapie praktijk. Wel moeten wij als fysiotherapeut / manueel therapeut scherp op zijn en eventueel terug verwijzen naar de huisarts.  De behandeling van de klachten zijn grotendeels het zelfde als de behandeling van a-specifieke nekpijn.

Trauma gerelateerde nekpijn

MCI (Motor controle Impairment).

Wat is MCI?

MCI wil zeggen dat er een slechte samenwerking is tussen de spieren in de nek die dicht bij de wervelkolom liggen. Hierdoor is de nek niet in staan om zichzelf goed te stabiliseren tijdens bewegingen van de nek. Het kan dan een gevoel geven alsof de pijn er zomaar in één keer inschiet bij een simpele beweging. Soms hebben mensen dan de neiging om hun nek zelf te knakken of te kraken om de klachten aan de nek te verlichten. De nek kan slap aanvoelen en het gevoel geven of het ze slap is om het gewicht van het hoofd te dragen. Dit zijn een nog maar een paar symptomen die hierbij kunnen horen.

Behandeling van MCI.

De behandeling van dit probleem zal vooral bestaan uit oefenen van de verschillende spieren in de nek die zorgen voor het stabiliseren van de nek tijdens beweging. Door een aantal weken flink te trainen met gericht oefeningen kan het daarna een stuk beter gaan. Hierna is het vaak nog wel nodig om de oefeningen regelmatig te herhalen om terugkeer van dit probleem te voorkomen.

Nek artrose.

Wat is artrose?

Wat is nek artrose?

Nek artrose is dus letterlijk slijtage aan de gewrichten in de nek die zich tussen de 7 nekwervels bevinden. Het komt het vaakst voor op de onderste 2 niveau’s in de nek C5-C6 en C6-C7. De nek is op deze plek het meest kwetsbaar omdat hier de meeste druk en gewicht op komt ten opzichte van de andere nekwervels en om dat het een overgangsgebied is naar de borstwervels. De meeste mensen ervaren deze klachten als gewone nekpijn met daarbij stijfheid. Meestal is de stijfheid aanwezig in de eerste 30 minuten na het opstaan. Als de persoon dan wat heeft bewogen gaat het vaak steeds soepeler en neemt de pijn af.

Wat zijn de oorzaken van nek artrose.

Leeftijd kan een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van nekartrose. Hoe ouder we worden hoe meer ons lichaam te leiden heeft gehad. Ook kan het zo zijn dat de kwaliteit van de tussenwervel schijven afnemen waardoor deze afnemen in hoogte. Hierdoor komt er dan meer druk op de gewrichten tussen de wervels. Dit zorgt voor het versneld achteruitgaan van de kwaliteit van het kraakbeen in het gewricht. Ook kan een lichamelijk trauma zoals een auto ongeluk een rede zijn waarom er versneld artrose optreed. Het lang in een verkeerde houding zitten, veel dezelfde beweging maken of inactiviteit kunnen andere redenen zijn voor artrose.

Behandeling van nekartrose?

Als de gewichten eenmaal zijn aangedaan door artrose is de schade aan het kraakbeen is dit niet meer te herstellen. Dit betekend echter niet dat u hier pijn of hinder van hoeft te ervaren. Door een goed samengesteld behandelplan kunt u er wel voor zorgen dat dit proces vertraagd of zelfs tot stilstand komt. Het is dan zeker nog mogelijk om de bewegelijkheid en de kwaliteit van het kraakbeen te optimaliseren. Als eerste zullen wij met u aan de slag gaan om de bewegelijkheid weer zo goed mogelijk te herstellen. Vervolgens gaan we samen met u een oefenprogramma opstellen om de spierkracht en gebruik van uw nek te optimaliseren. Kraakbeen word gevoed door het gewrichtsvloeistof en deze word aangemaakt en goed door het gewricht verdeed tijdens het oefenen.  Het verbeteren van uw houding mag niet aan het plan van aanpak ontbreken.

Nek hernia.

Wat is een nek hernia?

De vertaling van een hernia is letterlijk een uitstulping. Deze kan in het gehele lichaam voor komen. In de nek gaat het dan om een uitstulping in de tussenwervelschijf. Een nek hernia kan naast pijn in de nek ook symptomen in de arm geven en is sommige gevallen ook hoofdpijn. Op het moment dat de hernia in de nek tegen een zenuw aandrukt kan de zenuw in zijn volledige verloop pijn gaan doen een andere symptomen weergeven zoals spierkrachtsverlies, tintelingen of een dof gevoel in de arm en verandering van reflexen.

Oorzaken van een nek hernia?

Er kunnen een aantal verschillende oorzaken zijn voor het ontstaan van een nekhernia. Het kan voorkomen bij mensen die lang in een verkeerde of slechte houding zitten. Leeftijd is ook een belangrijke factor, meestal komt het bij vrouwen voor tussen de 30 en 50 jaar. Het teveel of juist te weinig belasten van de nek kan ook een van invloed zijn. Het te weinig gebruiken zorgt voor afname van spiermassa in de nek waardoor de stevigheid van de nek afneemt. Nekhernia’s komen het meeste voor tussen C5/C6 en C6/C7, deze kunnen ook op andere plaatsen in de nek voorkomen, echter is de kans daarop behoorlijk klein.

Behandeling van een nek hernia.

Als manueel therapeut hebben wij de beschikking over verschillende technieken om op een rustige en gecontroleerde manier wat meer ruimte in de nek te creëren waardoor de zenuw hopelijk iets vrijer komt te liggen en hierdoor de nekpijn en ervaren symptomen in de arm afnemen. Helaas is dit probleem niet in enkele dagen of weken te verhelpen maar kan dit soms wel tot een jaar duren voordat de klachten zo goed als verdwenen zijn. Ook is het mogelijk dat u enige vorm van restklachten blijft houden.